Saturday, October 10, 2009

Kerana akulah aku

Akulah aku,
Pelayaran hidupku di samping teman,
Adakalanya tertawa adakalanya terluka,
Mengundang gembira terkadang mencipta cerita duka,
Terkadang terlalu menginginkan kebersamaan,
Kadangkala mahu saja ku tinggalkan,
Namun realitinya itulah kehidupan,
Jika mahu sendirian lalu akan ku lari seketika,
Lalu pulang kerana realitinya aku perlu berteman

53:32

Oh Aku,
Siapa gerangannya aku yang sebenarnya,
Sehingga selalu menginginkan sesuatu dari temanku,
Siapakah Aku yang bersih lagaknya,
Sehingga menginginkan teman yang sempurna,
Yang memuaskan tanpa secalit cela,
Cukup Gasp
Cukuplah andai diriku bijak menilai kelemahan,
Namun janganlah diri ku dambakan kejernihan,
Kerana diri ku turut keruh dengan kekotoran,
Ketahuilah yang maha suci itu Sang Pencipta,
Lalu DIAlah yang berhak memiliki segala kebaikan

4:94

Aduhai anehnya diri Aku,
Aku mendabik atas secebis cahaya yang menyinar,
Namun aku terus mencela saat ia sirna,
Aku sangat terluka dengan duri yang menusuk,
Lalu aku lupakan embun yang pernah menitis menyejuk tubuhku,
Lantas terlupa hakikat dunia ini lahirnya berpasangan,
Yang ku dambakan siangnya tanpa mahukan malamnya,
Yang ku agungkan sinarnya tanpa ku raikan kelamnya,
Aku terima surutnya namun ku tolak pasangnya,
Namun peliknya atas setiap pasangan itu aku lupa,
Ada nya kehidupan itu ada atas ada bawahnya

5:67

Akulah aku,
Yang langkahku perlu di iringi teman,
Realitinya makhluk itu ribuan gerangannya,
Pantas setiapnya punya pasang dan surut,
Namun lahirnya hanya atas suatu kepastian,
Cahaya yang satu,
Lalu beriringlah,
Saat atas dan bawah itu tiba,
Maka bergiling gantilah menjadi warna ceria,
Saat temanku sirna, maka mahu ku jadi cahayanya,
Saat aku berhujan, ingin ku biarkan temanku menjadi teduhannya,
Tatkala malam menjelma,
maka sabarlah siang kerana giliran mu pasti tiba

15:85

Akulah aku,
Andai bisa aku menjadi rembulan yang bersinar di celah malam,
Tidak mahu ku menjadi si angin kencang di tanah gersang,
Akulah aku,
Yang segala kelemahan itu terzahir kerana Aku,
Yang segala pertuturan itu atas kemahuanku,
Yang segala tingkah itu tak tertahanku,
Yang bertanggungjawab menjaga jasad ini juga aku,
Yang terkadang sirna namun sama mencela kegelapan,
Menyukai merahnya warna bunga namun membenci durinya,
Akulah aku yang penuh debu kekotoran,
Lalu maafku dan redhaku atas insan bernama teman,
Dan,
Kerana Akulah aku
Lalu,
Maafkan juga diri ku ini wahai teman


Jumaat; Sayyidul Ayyam
24 Oktober 2008
Mujamma' Assyai'idah Asiah

No comments:

Post a Comment